Kehon kuuntelun ratatulokset


Herkkä rata-askel.

Olen tehnyt kevätkauden kontrollina kehon kuuntelun rataharjoitusta. Harjoituksen ideana on vetää 5x1000m siten, että jokaisella vedolla vauhtia kiristetään hyvän olon tuntemusten rajoissa. Palautus vetojen välillä on noin 200 metrin kävelypalautus. Viimeinen veto on täysillä niin paljon kuin kivuttomasti vain voi vetää. Tässä tulokset:

     Pvm 1 2 3 4 5           Ka
4.5.2011 4:05 3:51 3:41 3:35 3:28 3:44
10.5.2011   3:46 3:35 3:31 3:21 3:33
18.5.2011 3:43 3:36 3:26 3:20 3:17 3:28
31.5.2011 3:42 3:32 3:28 3:22 3:25 3:29
8.6.2011 3:36 3:31 3:21 3:20 3:25 3:26
16.6.2011 3:32 3:28 3:23 3:21 3:25 3:25

Tulokset osoittavat, että kunto on kehittynyt. Tulokset myös osoittavat, että maksimivauhti ei ole juurikaan parantunut viimeisen kuukauden aikana eli keskiarvovauhdin parantuminen on tullut lähinnä hitaammilla vauhdeilla. Nyt juoksu tuntuukin hyvältä, vaikkei vielä kunnolla vauhtiin pääsekään.

Olen kellottanut rata-aikani siten, että maaliin tullessa vilkaisen loppuajan. Tämä on mielestäni erittäin hyvä tapa normaaliin kellontuijotteluun verrattuna. Ratavedoissahan on kyse oikeanlaisten liikemallien oppimisesta ja hyvän juoksun tunteen ylläpidosta, jotka edellyttävät koko vedon ajan hetkessä elämistä. Kehon kuulemista on vaikea oppia, jos kelloon vilkuilu eli tulostavoitteet on liian kovina mielessä.

Seuraavaksi edessä on Jukolan Viesti ennen totaalista lajinvaihtoa. Juhannusviikko menee pyöräillessä Kuusamosta Ylläkselle, jonka jälkeen kisaillaan kahdet rastiviikot Norjassa ja Kainuussa. Joroisten Finntriathlonissa pitäiskin sitten olla jo pitkän matkan kunnossa, jotta Rokuan Geoparkissa jaksaa koko vuorokauden kovaa vauhtia ylläpitää. Jos seuraavan kuukauden aikana lenkin pituus jää alle tunnin niin sitä ei lasketa 😉

t. Marko

4 Comments

  1. Mitäs sä Marko siihen sanot, kun tämmöinen 107 kiloinen norsu juoksee samoja aikoja tonneilla kuin sinä? 12 v. poikien pitää jo päästä alle 3 min. Suosittelen juttujen osalta julkaisukynnyksen nostoa, ettet enempää saata itseäsi naurunalaiseksi.

  2. Tottakai yli satakiloisetkin voi juosta samoja aikoja radalla kuin minä. Nuoret on multa karannut lyhyemmillä ratamatkoilla niin kauan kuin muistan!

    Juttuni pointti ei ole ratatulosten loppuajoissa vaan käyttämäni kontrollitestin luonteen selvittämisessä lukijoilleni, jotta he voisivat käyttää sitä esim. omassa harjoittelussaan tai valmennuksessa. Lahjakkaathan ovat maajoukkueessa ja tällaiset lahjattomat vaan siitä unelmoi 😉

    Äsken tulin muuten just pyöräilemästä. Matkaa kertyi 500 km kolmeen päivään raskasrunkoisella maastopyörällä. Oisinkohan hieman jumissa kun ratatonnit ei kule? Ja löytyskö paljonkin norsuja tai 12-vuotiaita poikia, jotka vastaavia matkoja noin tuosta vaan polkis?

    t. Marko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.