Jukolaan on nyt 4 päivää ja päätin just valmistautumisjakson polvi turvoksissa Haaparannalla Akusjärven maastossa. Nyt on 7 päivään taottu 6 kisaa eikä vielä ole siinä kunnossa, että seuraavana aamuna olisi jo palautunut. Tornionlaaksosta otin kuitenkin voiton, joten eteenpäin on menty. Toki hisumaajoukkueelle voisi opettaa setillisen karttamerkkejä, jottei ihan soosiksi koko ajan menisi.
Kemin urheilukoulussa saavutettiin nyt neljäntenä vuonna merkkipaalu, kun ensimmäistä kertaa emitin kassakuittikone saatiin kyykytettyä nurkkaan. Leimausradan suorituksia tuli niin paljon, ettei lämpökirjotin enää pystynyt mustetta tuottaan vaan joutui välillä hermolomalle lataukseen. Salaisuus koneen kyykyttämiseen on puistomainen alusta leimausradalle alle 10 metrin rastiväleillä. Mitä nätimmissä kohteissa rastit on sitä kiinnostavampaa leimauskortin asettelu ja ajan tuunaus on. Hyvä myös on antaa nuorison itse ajaa kassaa eli pitäytyä ohjaajana lähinnä vaan kirittämässä kärkeä ja häntää.
Kompassin käytössä Marikalle ja lähes koko naismaajoukkueelle on nyt myös saatu seuraavat koodisanat (kun ei näköjään käsilaukusta irtautuminen oikein ole talven aikanakaan onnistunut):
- Irtaudu levystä ja mieluiten peukustakin. Levy on hankala kantaa ja käyttää. Peukku puolestaan peittää vasemmanpuoleisen pelikentän eli joudut pelaan vaan ”yhdellä jalalla”.
- Kun sitten saat vieroitusoireita niin ymmärrä ettet vaan osaa.
- Useimmat peukuttajat katsovat kompassin kärkeä kun taas handyllä ja rannekompassilla vetävät eivät tiedä oikein mihin katsoa kun kärkeä tai levyn suuntalaitaa/nuolta ei käytettävissä ole.
- Älä katso niistä mihinkään.
- Peukun/handyn/rannekompassin käyttäjän tulee suuntansa perustaa kartassa näkyvään violettiin rastiväliviivaan ja suhdettaan siihen.
- Kun violetti viiva on ohjenuorana niin silloin karttaintegraatio säilyy ja suunnan tarkastaminen on nopeinta.
- Tämä tapahtuu kaavoilla A) karttakohteet linjaan maastokohteiden kanssa ja violetista suunta tai B) kompassineula ja pohjoisviivat linjaan ja violetista suunta.
- Nopeimmassa suunnistuksessa käytä A-vaihtoehtoa, varmimmassa molempia eli sekä A että B-vaihtoehtoa doublecheckaten.
- Jos lähestyt esimerkiksi rastia vinosti violettiin viivaan nähden niin kulje kartan osoittamaa suuntaa suhteessa olinpaikastasi rastille.
Kuvaan on siis osoitettu vihrein nuolin paikat joista voisi suunnan katsoa. Sinisellä ympäröity alue on kuitenkin se, jossa suunnistusajattelun tulisi sijaita. Punaisella on eliminoitu huonosti toimivat suunnantarkastuspaikat. Pidä siis kartta suunnattuna oikein maastokohteilla sekä kompassineulan ja kartan pohjoisviivojen avulla. Katso rastiväliviivan tuntumasta mihin suuntaan sinun tulee kulkea ja käytä sitä suuntalinjana. Suunnan suhde violettiin rastiväliviivaan ratkaisee, koska samalla kun katsot viivan aluetta rekisteröit helposti myös ympärillä olevia karttamerkkejä samalla vilauksella. Toisin sanoen pysyt myös kartalla kun tarkistat suuntaa.
t. Reksi
P.S. Onnittelut Miikalle valon tuomisesta miesten tunnelin päähän!
P.S.2. Tsekkaa meidän Jukola-ennakko!