Plan D

MarkoKivalot
Ratamestarin valinta.

Viime viikonloppuna kisailtiin kauden päätös Meri-Lapissa ÖstraNattin finaalin ja Syysrogainingin merkeissä. Toimin Syysrogainingin ratamestarina ja yleisin kysymys ennen starttia oli, että mites se reitti oikein suunnitellaan. Tässäpä siis miten mie sen teen.

Minuuttia / km

Kaikki rogaining-maastot on erilaisia, mutta etukäteen on aina saatavissa tietoa. Näistä tiedoista tärkeimmät ovat kulkukelpoisuus ja mäkien koot, jotka määräävät mihin vauhtiin kisassa suurinpiirtein pystyy. Mitä pitempi aika kisassa on käytettävissä niin sitä hitaammaksi ennakoitu min/km-vauhti tipahtaa. Kivaloilla se olisi mulla ollut kolmen tunnin kisassa todennäköisesti noin 10 min / km.

Eniten pistettä per neliökilometri

Avaan suunnittelun etsimällä kisakartalta kohdat, joissa on eniten pisteitä per km2. Käytännössä näitä alueita tulee 2-5 kisasta riippuen ja ne on poimittava hinnalla millä hyvänsä. Jakamalla maastoalueen esimerkiksi hashhouselta ilmansuuntien mukaisiin kahdeksaan eri lohkoon saat käsityksen kuinka paljon pisteitä on tarjolla kussakin viipaleessa ja minne suuntaan reitti on ensisijaisesti rakennettava. Kivalon kisassa nämä jackpotit sijaitsivat rastien 45, 70, 74 ja 83 ympärillä.

Palapeliä kokoamaan

Paikallistettuani jackpotit alan yhdistämään näillä alueilla olevista rasteista helpoiten juostavia välejä pari kerrallaan. Kivalon kisassa tätä yhdistelyä ei monikaan osannut tehdä vaan perussuunnitelmana heillä oli, että ylös mäkeen ja päältä poimien. Kivaloilla kuitenkin liikutaan tehokkaimmin mäkien välissä ja rastit rinteestä pistoin noukkimalla. Pistot on tehtävä siten, että kokonaissuunnitelma määrää milloin mäki pistetään läpi ja milloin vain rastilta palataan takaisin kanjoniin.

Enter plan

Kun jackpottien rastit on nätisti yhdistelty tehdään enter plan näille alueille eli ne rastit, joiden kautta kisakeskuksesta pääsee isoja pisteitä poimimaan. Parhaimmat enter planit ovat joko lyhintä linnuntietä alueelle, koukku isojen pisteiden kautta tai sisäänmeno hyväkulkuisia uria pitkin. Omassa suunnitelmassa tämä plääni on poimia tienvarsirastit 77, 41, 60 ja 44.

Exit planit

Suunnittelun ja kokonaiskisan kannalta ehkä tärkein suunnitelma on exit planit eli ne vaihtoehdot, jolla suoritus on helppo lopettaa riippumatta kuluneesta ajasta esim. pummeihin tai hyytymisiin. Omassa suunnitelmassani exitit ovat Kivaloilla varmoja eli eliminoimalla ensin parin 85+34 ja tarpeen vaatiessa parin 88+75 pääsen tilanteeseen, jossa eksyminenkään ei haittaa muussa tapauksessa kuin toki että sen tekee vain muutama rasti ennen maalia kuten Muddyssä sunnuntaina tein.

Hienosäätö

Lopuksi katson vielä yksittäiset bonusrastit käykö niitä vai ei. Syysrogainingin radasta eliminoin jo etukäteen rastit 31, 51 ja 56 sekä olen valmis uhraamaan rastin 61 ja rastiparin 32+58, jos tarve sitä kisan puoliväliin mennessä vaatii. Lisäksi tarkistan vielä kokonaismatkan, että asettuuhan se oikeaan haarukkaan ja onhan pillin lisäksi kynä myös rintataskussa matkassa. Sillä kun viivotellaan puolen tunnin välein merkkipaalut reittiin, jotta kisan aikana aikataulussa pysyminen on kellotaulun tiiraamisen ja päässä laskemisen sijaan visuaalista.

t. Marko

P.S. Täältä löytyy Syysrogainingin muut vakioveikkausrivit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *